Boekrecensie De grote race ~ Ruby Coene

Wat hebben Chinese astrologie, Chinese volkscultuur en puzzelen met elkaar gemeen? Ze zijn alledrie onderdeel van het boek De grote race van Ruby Coene en als je wilt weten hoe, lees dan vooral verder.

Als de elfjarige tweeling Li en Nao op familiebezoek gaat naar Taiwan, vreest vooral Li dat het een saaie zomer wordt. Maar niets blijkt minder waar…
Op de eerste avond dat Li en Nao bij hun opa en oma zijn, worden hun ouders ontvoerd. Nog voordat ze doorhebben wat er gebeurd is, komt een vreemde man de kamer binnen. Hij noemt zichzelf Muis en zegt dat hij weet waar hun ouders zijn. Muis beweert dat hij een van de winnaars is van de Grote Race, de wedstrijd die heeft bepaald welke dieren nu zijn opgenomen in de Chinese dierenriem. Natuurlijk wilden alle dieren deze race winnen om een plekje in de dierenriem te bemachtigen, maar er was slechts plek voor twaalf. En Muis’ overwinning was niet eerlijk, hij speelde vals. Hij verraadde zijn beste vriendin Kat, waardoor zij de race verloor. Nu is Kat terug en ze is uit op wraak, wraak op de afstammelingen van Muis. En dat, vertelt Muis, zijn Li en Nao. Als Li en Nao hun ouders ooit terug willen zien, moeten ze Kat opsporen en verslaan.
In een poging Kat te vinden, reizen Li en Nao langs alle dieren uit de dierenriem en vragen ze om hulp. Maar de dieren lijken soms wel in raadsels te praten… Zal de tweeling hun ouders op tijd weten te redden uit de klauwen van Kat?

Bron: Achterflap boek

Puzzelen

Uit bovenstaand verhaal maak je al op dat het over Chinese astrologie en cultuur gaat. Voor het puzzelen moet je zelf aan de slag. Aan het eind van enkele hoofdstukken moet de lezer zelf verschillende soorten puzzels oplossen om door te kunnen met het verhaal. De hoofdstukken zijn namelijk niet overal opeenvolgend en dus moet je aan de slag.

Qua puzzels moet je denken aan een woordzoeker, een logica-puzzel, een sudoku, een doolhof, een cijferslot, een raadsel, een puzzel en een rebus. Zoals je ziet, is het heel divers puzzelen. Natuurlijk is het zonde om in het boek te schrijven om zo de puzzels op te lossen. Gelukkig heeft de uitgever daar een oplossing voor, namelijk downloadbare puzzels via de website: https://www.uitgeverijmoon.nl/degroterace/ Zo kun je het boek keer op keer herlezen en steeds opnieuw de puzzels oplossen.

Ontstaan van het boek

De broer van de schrijfster was de inspiratie voor het verhaal. Hij woont namelijk in Taiwan en is getrouwd met een Taiwanese en toen Ruby daar een keer op bezoek was, werd ze direct betoverd door de mooie locaties en het verhaal over het ontstaan van de dierenriem. Zij herinnerde zich ook dat haar broer vroeger geen lezer was, maar dat de boeken waarin hij moest puzzelen ervoor zorgde dat hij wel ging lezen. Diep in mijn geheugen gravend kan ik me inderdaad herinneren dat ik in een ver verleden wel boeken heb gelezen waarin er aan het eind van een hoofdstuk een keuzemoment, waarbij ik zelf moest bepalen hoe ik dat verhaal wilde vervolgen. Ik geloof dat ze meerkeuzeverhalen heten.

Mijn mening

In een interview met Kinderboekwinkel Amsterdam vertelde Ruby dat ze dit boek is gaan schrijven omdat ze als kinder- en jeugdtherapeut merkt dat veel kinderen niet graag lezen omdat er geen leuke boeken zouden zijn. En volgens mij is dat gelukt met dit boek. Dit boek heeft veel te bieden; het is van begin tot eind erg spannend en op z’n tijd interactief met een verscheidenheid aan puzzels. Ook de schrijfstijl van Ruby met korte zinnen, geen moeilijke woorden en hoofdstukken die steeds zo eindigen dat je direct het door wilt lezen, maken het een plezierige leeservaring. Daar zullen weinig kinderen weerstand aan kunnen bieden is mijn inschatting.

Daarnaast wil ik ook nog even aandacht besteden aan de mooie illustraties van Kristel Steenbergen die het verhaal nog meer tot leven laten komen. Zo is de afbeelding op de cover alleen al een waar kunstwerk. Alle twaalf dieren uit de Chinese dierenriem staan er op. En hoe langer je kijkt, hoe meer je gaat herkennen uit het boek. Ook de andere illustraties zijn zo sprekend en passend bij de specifieke hoofdstukken. Ook hier merkte ik dat ik net wat langer bleef kijken en er soms even naar terug bladerde.

Wat mij betreft is het boek een ware aanrader om kinderen deze zomer het plezier in lezen mee te geven of te laten behouden. En ik hoop dat er in de toekomst vaker van dit soort interactieve boeken gaan verschijnen.

De grote race door Ruby Coene – (Uitgeverij Moon, mei 2021). Nu overal verkrijgbaar voor € 16,99 – ISBN 9789048859047 (272 blz). Vanaf 9 jaar en ouder.