Boekrecensie De bibliotheek van Parijs van Janet Skeslien Charles

Dit boek is een ode aan de liefde voor boeken, bibliotheken en het bibliotheekvak. Dwaal mee tussen de kasten in de Amerikaanse bibliotheek en de straten van een bezet Parijs. Nu al één van mijn favoriete boeken van dit jaar.

Parijs 1939: De ambitieuze Odile Souchet is net begonnen aan haar droombaan bij de Amerikaanse bibliotheek in Parijs. Maar alles verandert van de ene op de andere dag wanneer de nazi’s de lichtstad bezetten.

De bibliotheek blijft open, maar de Joodse bezoekers zijn niet meer welkom. Odile en haar collega’s riskeren hun leven door hun Joodse abonnees zelf de boeken te brengen. Maar wanneer Odile ontdekt dat haar vader, een politieman, nauw betrokken is bij het handhaven van het naziregime, raakt zij in een groot persoonlijk conflict. Heeft zij de moed om de juiste keuzes maken?

(Bron: achterflap boek)

Mijn mening

Vanaf de eerste pagina spat de liefde voor bibliotheken, het bibliotheekvak en boeken er vanaf. Via Odile leer je in het eerste deel de American Library in Parijs, haar medewerkers en de vaste bezoekers kennen aan de vooravond van de Tweede Wereldoorlog. Tijdens de bezetting komen vriendschap, familie, trouw en liefde onder de druk te staan en is de scheidslijn tussen moed en verraad flinterdun.

Naast de verhaallijn in Parijs lees je over de jonge tiener Lily, die in 1983 in een klein plaatsje in Montana woont. Door omstandigheden leert zij haar buurvrouw, met de bijnaam de ‘Oorlogsbruid’ en die een teruggetrokken bestaan leidt, beter kennen. Hun gezamenlijke interesse in Frankrijk en boeken zorgt voor een bijzondere vriendschap. De buurvrouw blijkt Odile te zijn, ze geeft wijze lessen uit het in het verleden door haar gemaakte fouten door aan Lily, waarin ze zichzelf herkent, en langzamerhand ontdek je als lezer de redenen van haar afgezonderde leven in Amerika.

Door het hele boek wordt op subtiele wijze het belang, de waarde en de troost die boeken kunnen bieden beschreven. Als tot bibliothecaris opgeleide bibliothecaris sloeg mijn hart iedere keer een stukje sneller als het over het catalogiseersysteem ‘Dewey Decimale Code’ ging of de zingeving van boeken werd beschreven. Bijvoorbeeld: “Omdat geen enkel ander ding dat mystieke vermogen bezit om mensen door andermans ogen te laten kijken. De bibliotheek is een van boeken vervaardigde brug tussen culturen.”

Door de vlotte schrijfstijl en de juiste spanningsboog leest het verhaal prettig weg. Het was lastig het boek weg te leggen, maar tegelijkertijd wilde ik niet dat het verhaal snel zou eindigen. Deze roman zal aan het einde van het jaar zeker op mijn lijstje van favoriete boeken in 2021 staan. Zowel een aanrader voor de liefhebber van oorlogsromans als voor de liefhebber van boeken waarin boeken centraal staan.

Waargebeurd

Achterin het boek staat nog een hoofdstuk getiteld ‘Woord van de schrijfster’, hierin verteld ze dat ze zelf een poosje in deze bibliotheek gewerkt heeft en hoe ze op het idee van dit verhaal gekomen is. Het blijkt dus dat ze het gebaseerd heeft op waargebeurde feiten en bibliothecarissen die er echt gewerkt hebben.

Ik vond het dan ook erg leuk om na het lezen van het boek nog even rond te neuzen op de website van The American Library en daar historische foto’s te ontdekken van de echte miss Dorothy Reeder, de gravin de Chambrun en Boris. Ook bijzonder om te ontdekken dat de bibliotheek vorig jaar alweer 100 jaar bestond. Mede door het lezen van dit boek zou ik graag eens een bezoekje aan deze bibliotheek brengen, ik zet ‘m in ieder geval op mijn to-see-lijstje. Hierbij moet ik eerlijkheidshalve erbij vermelden dat de bibliotheek na de oorlog verhuisd is naar een andere locatie, het betreft dus niet de locatie waar het verhaal zich afspeelt.

Bron: The American Library in Paris

De bibliotheek van Parijs door Janet Skeslien Charles – (Uitgeverij Luitingh-Sijthoff, februari 2021). Nu overal verkrijgbaar voor € 20,99 – ISBN 9789024594122 (431 blz).

Mijn dank aan Uitgeverij Luitingh-Sijthoff voor het toesturen van dit recensie-exemplaar.