Boekrecensie Bizar van Sjoerd Kuyper

Het boek was me opgevallen door het glow-in-the-dark effect op de cover. Dus toen Uitgeverij Hoogland & van Klaveren vroeg of ik het boek wilde recenseren, zei ik natuurlijk geen nee. Mijn conclusie na het lezen van het boek: De waarheid is bizar, Bizar is de waarheid!

De cover

In eerste instantie ben ik dus als een blok voor de looks gevallen; het glow-in-the-dark effect van de kaft. Dit effect heb ik al eerder bij een prentenboek van Beertje Bobbi gezien, maar supertof dat het nu ook gebruikt is voor een boek voor 13 plussers.

Bizar glow in the dark cover

En wat blijkt na ontvangst van het boek… niet alleen de kaft, maar ook de rug en de achterzijde van het boek zijn lichtgevend. Zó cool! En ik kan uit persoonlijke ervaring zeggen dat het boek ‘s nachts nog lang licht geeft. Oftewel dit is een geweldig effect in je boekenkast.

Bizar glow in the dark achterzijde

Navraag bij de Hoogland & van Klaveren leverde mij meer informatie op, zoals dat dit de eerste keer is dat ze een glow-in-the-dark omslag hebben gemaakt. De verwachting is dat ze in de toekomst dit effect nog wel eens vaker zullen gaan gebruiken. En Sjoerd Kuyper, wat vond hij er van? “Hij vond het prachtig, maar hij vond het omslag sowieso erg mooi!

‘Bizar’ is het dagboek van Sallie Mo. Ze is dertien en kan al tien jaar lezen en doet niets anders – ze woont in haar boeken. Haar moeder vreest dat ze het contact met de echte wereld zal verliezen en stuurt haar naar dokter Bloem. Hij zegt dat ze drie maanden niet mag lezen. Ze moet nadenken over wat ze ziet en hoort en alles opschrijven. Oké, denkt Sallie Mo, als ik in die echte wereld moet rondlopen, kan ik net zo goed het hart van Dylan gaan veroveren.

Met dat goede voornemen vertrekt ze, als iedere zomer, naar het eiland.

Ze weet dan nog niet dat Dylan verliefd wordt op Jackie, een meisje dat van huis is weggelopen en zich met haar twee broertjes schuilhoudt in een bunker, dat Donnie een maatschappij wil beginnen waarin kinderen de baas zijn, en dat ze nog meer van Beitel gaat houden dan van Dylan. Alles loopt zo heftig uit de hand dat Sallie Mo niet meer durft op te schrijven wat er gebeurt.

Van de lach om de eerste zin tot de tranen om de laatste, ‘Bizar’ grijpt je en laat je niet meer los. Sallie Mo is een meisje dat je nooit meer zult vergeten.
(Bron: website Hoogland & van Klaveren)

Bizar Sjoerd Kuyper 1

Mijn recensie

Waar ik vooraf onder de indruk was van de looks, was ik na het lezen ook zwaar onder de indruk van het poëtische verhaal waarbij het allemaal draait om de vraag “Wat is waarheid?”.

In dagboekvorm word je meegezogen in het leven van Sallie Mo. Ze schrijft zowel over haar twee weken vakantie op een waddeneiland, als ook blikt ze terug op haar leven voorafgaand aan deze vakantie. Over haar diepzinnige gesprekken met opa David en dokter Bloem. Die laatste geeft haar dus de opdracht om drie maanden geen boeken te lezen, maar het echte leven te leven. Geef zo’n anti-boeken-opdracht maar eens aan een heuse boekenworm. Ik zou er doodongelukkig van worden ;-(

In haar dagboek verwerkt Sallie Mo haar gedachten over hoe ze het ervaart om veel meer contact te hebben met de mensen in haar omgeving. Dit vergelijkt ze regelmatig met een van de boeken die ze gelezen heeft, vooral met haar laatst gelezen boek: Hamlet van Shakespeare. Ik moet zeggen dat ik direct de behoefte krijg om deze klassieker ook weer eens te lezen of te zien in het theater.

Van bijna onzichtbaar wordt ze steeds zichtbaarder voor haar omgeving. Je ziet haar worstelen met haar schrijfproces en haar verstandhoudingen met de mensen in haar omgeving. Maar door haar jarenlange leeservaring staat ze qua denkvermogen en verbaal sterk tegenover anderen, waardoor ze haar mening op de wereld duidelijk kan overbrengen.

Naarmate het einde van het boek nadert, wordt het verhaal steeds absurder. Sjoerd Kuyper weet er toch zo’n draai aan te geven dat het einde dramatisch, maar tegelijkertijd passend en begrijpelijk is.

Bizar glow in the dark rug

Mijn conclusie

Docenten op de middelbare school: lees dit boek! En na het lezen denk ik dat jullie het met me eens zullen zijn dat dit boek absoluut de moeite waard is om op te nemen op de leeslijst. Of als discussieboek in de klas. Literair poëtisch geschreven en met regelmaat beschouwend over wat nu eigenlijk de waarheid is of kan zijn. Dit alles verwerkt in sprekende voorbeelden met thema’s als de financiële crisis, politiek, integratie, emancipatie en zelfs de Tweede Wereldoorlog.

Bizar is volgens mij, als je de lidwoorden en werkwoorden niet meetelt, het meest gebruikte woord in dit (dag)boek. Niet zozeer als stopwoord of gebrek aan synoniemen voor het woord bizar, maar eerder doordat het echte leven toch absurder kan zijn dan dat een schrijver kan bedenken. “Sinds ik niet meer mag lezen vind ik alles bizar.” aldus Sallie Mo op pagina 34.

De donkere kaft lijkt voor de donkere bunker te staan waar Sallie Mo en haar vakantievrienden enige tijd in doorbrengen. Deze ruimte verlichten ze met kaarsen en de zaklampen van hun mobieltjes. Dat glow-in-the-dark effect is daarom naar mijn mening zeer goed gekozen.

De afsluitende zin op de website van uitgeverij Hoogland & van KlaverenVan de lach om de eerste zin tot de tranen om de laatste, ‘Bizar’ grijpt je en laat je niet meer los.” kan ik alleen maar beamen. De kernvraag blijft “Wat is de waarheid?”, het is maar vanuit wiens oogpunt je het bekijkt. Want de waarheid is bizar en op haar eigen wijze is Bizar de waarheid. Dit boek zal me nog lang bijblijven.

Bizar Sjoerd Kuyper

Bizar van Sjoerd Kuyper (Hoogland & van Klaveren, mei 2018) nu overal verkrijgbaar voor  € 15,95 – ISBN 9789089672889 (315 blz).