Boekrecensie Het verhaal van Alice Hart van Holly Ringland

Het is moederdag. In plaats van een bosje bloemen tip ik een boek vol bloemen. En al die bloemen hebben een specifieke betekenis, net als in de Victoriaanse tijd. Daarom: zeg het met een boek vol bloemen!

Cover Alice Hart

Blauw, in alle tinten, is en zal altijd mijn favoriete kleur blijven. Waarschijnlijk is dat ook de reden dat mijn oog direct op het boek ‘Het verhaal van Alice Hart’ geschreven door Holly Ringland viel. Na het lezen van de achterflap met het woord Australië was ik er eigenlijk al over uit dat ik dit boek wilde lezen. En na er nog even ingebladerd te hebben, was er geen twijfel meer mogelijk. Dit boek moest en zou ik hebben. Snap niet waarom dit vervolgens nog zo lang op mijn leesstapel is blijven liggen. Daarom mijn advies aan jullie: als je dit boek nog niet gelezen heb, wacht niet langer en begin vandaag.

Alice Hart is opgegroeid tussen de bloemen op de kwekerij van haar grootmoeder. Bij een vreselijke brand verloor ze haar beide ouders. Met het vuur verdween ook het geweld uit haar leven. Terwijl Alice opgroeit, ontdekt ze dat haar grootmoeder de ware geschiedenis van haar familie al die jaren geheim heeft gehouden. Kapot van dit verraad vlucht Alice ver weg van de boerderij. In een schitterend natuurpark in Australië bouwt ze een nieuw leven op. Ze wordt verliefd en denkt eindelijk haar rust te hebben gevonden. Tot zich twee vrouwen melden met een ongelofelijk bericht en het verleden haar met grote stappen inhaalt.

Alice Hart inhoudsopgave

Zoals je kunt zien is het boek prachtig geïllustreerd. Niet alleen de cover en de inhoudsopgave, maar ieder hoofdstuk begint met een prachtige illustratie en de betekenis van een inheemse Australische bloem of plant. Daarom alleen al verdient het een plaatsje in mijn rubriek Bijzondere boeken.

Mijn recensie

Het betreft hier een feelgood-roman die heerlijk wegleest. Toch heeft het een serieuze ondertoon doordat het om slachtoffers van huiselijk geweld gaat. Maar de emoties en de kracht van de vrouwen word zo mooi omschreven, dat je niet met een zwaar gevoel achter blijft. Het gaat dan ook vooral over de zoektocht van Alice. Zelf heeft ze dingen uit haar vroege jeugd geblokt en haar oma heeft haar nooit alles verteld. Al vanaf kinds af aan hebben bloemen en planten een speciale rol in haar leven gespeeld en blijven ze dat doen. Ook boeken maken een belangrijk deel uit van haar leven. Op een bepaald moment verhuist ze naar een ander deel van Australië, waar een ander landschap haar uiteindelijk helpt om weer betekenis in haar leven te vinden.

Dit verhaal spreekt mij persoonlijk enorm aan omdat het een grote optelsom is van dingen die mij interesseren; Australië, natuur, boeken, cultuurgeschiedenis. Bovenal is het enorm beeldend en vlot geschreven. Ik ben ooit in Australië geweest en kan me de landschappen dan ook levendig voorstellen. Ook kreeg ik af en toe de neiging om een plant op de computer op te zoeken om te zien hoe die er in kleur uit ziet. Daarnaast is er een belangrijke rol weg gelegd voor de betekenis van de natuur voor de Aboriginals. Als bibliofiel ben ik gek op boeken en lezen en het is mooi om te zien dat Alice ook steun en houvast vind in boeken. Toch een vorm van herkenning die je meer binding met het verhaal kan bezorgen. Schrijfster Ringland heeft dit uitstekend in haar boek weten te verwerken.

Nooit geweten dat er zoveel betekenisvolle bloemen en planten bestaan. En ondanks dat de inleiding van ieder hoofdstuk soms verklapte wat er stond te gebeuren, ben ik blijven lezen om te zien waar het verhaal van Alice zou eindigen. Ik sluit af met de opmerking dat ik het wel heel mooi zou vinden als we in deze vluchtige wereld weer meer gebruik gaan maken van de betekenis van bloemen, net als in de Victoriaanse tijd. Zo niet, dan hoop ik dat er wel nog een hoop van dit soort mooi geïllustreerde boeken gaan verschijnen. Daarom voor nu: zeg het met bloemen en begin met dit boek vol betekenisvolle bloemen.

Alice Hart hoofdstuk

Het verhaal van Alice Hart door Holly Ringland – (Uitgeverij Luitingh-Sijthoff, juni 2018). De 2e druk uit 2019 is nu overal verkrijgbaar voor  € 11,00 – ISBN 9789021023533 (415 blz).