Boekrecensie Greenwood van Michael Christie

De look en feel van dit boek straalt natuur uit en verdient daarmee al direct een ereplek in de rubriek Bijzondere Boeken. Dan is er nog geen letter gelezen van de boeiende familiesaga en de symbolische schrijfstijl van Michael Christie. Greenwood is absoluut een van mijn topboeken van het jaar.

Het uiterlijk

Greenwood cover

De cover schittert je tegemoet met de glimmende vlammen onder een felgroene boom en op de boeksnede is de dwarsdoorsnede van een boom afgedrukt. De buitenkant alleen al ademt natuur.

Ook de binnenkant trekt deze natuurervaring door. Waneer je het boek opent krijg je eerst een pagina met een afbeelding van een boom en vervolgens pas het titelblad. Ook de inhoudsopgave is een in mijn ogen geslaagde weergave van de inhoud; het betreft een dwarsdoorsnede van een boom met op de jaarringen de jaren aangegeven waarin dit boek zich allemaal afspeelt.

Greenwood inhoudsopgave

Onder ieder hoofdstuktitel staat een boomtakje afgebeeld. En het boek met de familiegeschiedenis waar het allemaal mee begint komt terug op de achterzijde van de allerlaatste pagina van het boek. Daarmee verklap ik helemaal niets van het verhaal. Maar al die zichtbare elementen dragen bij aan de leeservaring aan dit verhaal waar bomen een belangrijke rol spelen. Alleen de bosgeur ontbreekt nog aan deze beleving. Daarom bij deze mijn complimenten aan de vormgever(s) van dit boek.

Ze komen voor de bomen. Het is 2038. Jacinda (Jake) Greenwood werkt als een overgekwalificeerde tourgids op Greenwood Island in een van de laatst overgebleven bossen ter wereld na de Grote Droogte. De link tussen het eiland en haar familienaam leek altijd toeval, totdat er iemand met een boek over haar familiegeschiedenis verschijnt. We worden terug de tijd in genomen en ontmoeten de rest van de familie Greenwood: Liam, een gewonde timmerman die zijn dood in de ogen kijkt. Willow, een milieuactiviste die vastbesloten is de zonden van haar vader Harris, ooit een groot houtmagnaat, goed te maken. En Everett, een landloper die een vondeling redt en daarmee het lot van de komende generaties bezegelt…  (Bron: website AW Bruna)

Greenwood boeksnede

Mijn mening

In dit vlot geschreven verhaal zijn bomen de rode draad in de familiegeschiedenis van de Canadese Greenwoods waar de familiewortels wijd vertakt zijn. We blikken terug op vier generaties die allemaal iets met bomen hebben: een natuurgids, een timmerman, een milieuactivist, een houtmagnaat en een landloper met kennis van bomen. Ieders verleden, heden en toekomst is verweven met de bomen om hen heen en ieders levenskeuzes hebben invloed op de volgende generatie(s). De symbolische band tussen mens en natuur is door Michael Christie beeldend verwoord.

Het is niet alleen een familiegeschiedenis maar ook een actuele boodschap over de gevolgen van ontbossing op mens, natuur en klimaat. Zonder belerend te zijn, zet het je zowel bewust en onbewust aan het denken over de klimaatverandering en je eigen rol daarin. Het blijft nog lang in je hoofd zitten.

De opbouw is uniek en volgt de jaarringen van een boom. Beginnend in de toekomst met de jongste generatie en teruggaand in de tijd naar de oudere generaties om vanaf een bepaald punt weer naar de toekomst terug te keren. De afwisseling van de generaties en de overzichtelijke lengte van de hoofdstukken houden het verhaal voor de lezer boeiend en interessant en soms zelfs spannend. Je hebt geen moment in de gaten dat je een boek van 526 pagina’s aan het lezen bent.

Michael Christie weet de lezer van begin tot eind op een verrassende, natuurlijke en beeldende manier te boeien. Een boek dat je niet weg kan leggen totdat de familiegeheimen ontrafeld zijn. En waar je achteraf nog eens in terug bladert voor de vele doordachte en mooi omschreven zinnen over de symboliek van de boom. Een boek om te lezen bij een knapperend houtvuurtje, maar wat er wellicht voor zorgt dat het ook meteen je laatste haardvuur is geweest zodra je het verhaal uit hebt…

Greenwood

Greenwood door Michael Christie – (Uitgeverij Signatuur, oktober 2020). Nu overal verkrijgbaar voor € 24,99 – ISBN 9789056726294 (526 blz).