Bookish Lifestyle aan de kinderyoga

Al bijna een jaar thuis aan het werk, de fiets raak ik nog nauwelijks aan en het enige sportieve dat ik tegenwoordig nog doe is wandelen. Hoogste tijd dus om thuis wat yoga-oefeningen te doen.

In het verleden heb ik al wel eens een yogales gevolgd. Mijn ‘derde oog’ ben ik nog steeds aan het zoeken, maar mijn nek en schouders hadden veelal baat bij de oefeningenen en dus zie ik de meerwaarde van yoga zeker in. Ik ben alleen niet zo’n doorzetter wat sporten betreft. Ik zie steeds meer yogaboeken verschijnen, ook voor kinderen, en nam de proef op de som. Want als een peuter yogaoefeningen op een eenvoudige en leuke manier kan doen, dan moet ik het toch ook kunnen, dacht ik zo.

Foto: © Véronique

In Dolfijn Yoga van Sarah Jane Hinder (2019, ISBN 9789088401978) kun je samen met je peuter of kleuter zeedieren als een dolfijn, kogelvis of zeester nadoen en zo op een speelse manier aan de slag.

Het leuke aan dit boekje vind ik dat je op de ene pagina de jonge yogi in een bepaalde houding ziet met daarbij een begrijpelijke uitleg voor kinderen en op de bijbehorende pagina staat het zeedier afgebeeld. Zo creeër je herkenning van de bewegingen en van de diersoorten.

Foto: © Véronique

De kogelvis oefening is bijvoorbeeld de ademhalingsoefening waarmee je de yoga sessie standaard begint om je bewust te worden van je ademhaling en in de juiste ‘zone’ geraakt. En volgens mij is de dolfijn eigenlijk de bekende Downward-Facing Dog pose van yoga. En uiteindelijk eindig je liggend als zeester voor de afsluitende ontspansessie.

Achterin het boekje vind je de uitleg voor volwassenen over hoe je de 10 yogaoefeningen precies moet uitvoeren.

Foto: © Véronique

Ik kan me indenken dat je als ouder zo nu en dan even je yoga-oefeningen wilt doen, maar dat je nauwelijks de tijd krijgt door je kind die ook aandacht wil. Met behulp van de voorbeelden in dit boekje kun je eenvoudig je kind meenemen in je zen-momentje door voor de houding die je aanneemt de zeedieren te noemen. Zo heb je toch een ‘speelmomentje’ samen, terwijl jij ondertussen je yogaprogramma afwerkt. Of als afsluitend momentje van de dag, om rustig te worden vlak voor het slapen gaan.

Zelf heb ik geen peuter of kleuter om dit boekje mee uit te proberen, maar de afgelopen week heb ik veel lol gehad om deze oefeningen te doen. Het boekje had ik expres in het zicht laten liggen, zodat ik vaker even tussendoor een of meerdere van de oefeningen deed. Komende tijd ga ik zeker vaker thuis wat yoga-oefeningen doen om aan mijn flexibiliteit te werken. Waar een kinderboekje als blogonderwerp al niet toe kan leiden…

Voordelen van yoga:

  • Zorgt voor ontspanning en vermindert stress.
  • Lossere spieren en betere lichaamshouding
  • Bevordert de concentratie en doorzettingsvermogen

Meer yogakinderboeken

Voor dit blog heb ik maar 1 yogaboekje uitgeprobeerd, maar ik weet dat er meer te koop zijn. Hieronder geef ik enkele voorbeelden die ik heb gevonden:

  • Mijn eerste yogaboek (2021, ISBN 9789048318582)
  • Yo-ga je mee? Avontuurlijke kinderyogaverhalen – Nynke Bos (2020, ISBN 9789491740763)
  • Little yoga-kaartenset (2019, ISBN 9789401304542) is een doos met kaarten die verschillende poses uitbeelden die vernoemd zijn naar dieren

Geef een antwoord