Boekrecensie Marionet van Daniel Cole

Gekocht vanwege de opvallende cover, las ik vorig jaar Daniel Cole’s waanzinnige debuutthriller Ragdoll. In februari kwam zijn tweede thriller uit: Marionet. Deze is al net zo opvallend gebonden. In combinatie met de beloofde spanning en sensatie, kon ik ook dit boek niet laten liggen.

Marionet rug

De cover

Ik heb een zwak voor opvallende boekcovers. Mooi om te zien dat de uitgever dezelfde bindwijze als Ragdoll heeft aangehouden. Maar deze keer is er gekozen voor blauwe draad. Zowel aan de buitenzijde, als binnenin zie je het blauwe bindwerk. En wat ik persoonlijk erg prettig vind, is dat het boek moeiteloos open blijft zonder dat er duidelijke leesvouwen in de rug zichtbaar zijn. Op deze manier blijft het boek er langer nieuw uit zien.

Marionet bindwijze

Samenvatting

Rechercheur Emily Baxter krijgt te maken met een nieuwe zaak die haar akelig bekent voorkomt: een lichaam dat in dezelfde onmogelijke houding is opgehangen als bij de Ragdoll-moord. Dit keer bevindt het lichaam zich echter in New York, en staat het woord LOKAAS gekerfd op de borst.

Terwijl de media-aandacht steeds groter wordt, wordt Baxter ingeschakeld bij een andere zaak. Daar treft ze eenzelfde soort moord aan: nu met het woord POP in het lijk gekrast. Voor wie is het lokaas bedoeld, en wie zijn de poppen? Maar nog belangrijker, wie heeft de touwtjes in handen?

Mijn recensie

Ook dit tweede boek zit deugdelijk in elkaar en er wordt naar een climax toegewerkt. Wel wordt zeker aan het begin van het verhaal regelmatig verwezen naar het eerdere boek. Ragdoll heb ik bijna een jaar geleden gelezen, het was daarom voor mij enigzins moeizaam om in het verhaal komen. Mijn advies is dan ook deze boeken vlak na elkaar te lezen, dat maakt het lezen van deze thriller aangenamer.

Wat me verder opvalt is dat er in dit deel meer humor is verwerkt. Erg prettig, want sommige moorden zijn zó gruwelijk! Je moet wel een erg donkere geest hebben om dit soort moorden te bedenken. Of zou hij in zijn vorige carrière als ambulancebroeder dit soort slachtoffers voorbij hebben zien komen? De humor zorgt voor de nodige adempauzes. Een klein humor-voorbeeldje kun je hier lezen:

Marionet vleugje humor

Op het verhaal zelf ga ik niet te diep in om spoilers te voorkomen. Maar naast Emily Baxter kunnen we weer meeleven met agent Edmunds. Vanaf de zijlijn, hij werkt nu bij de afdeling Fraude, probeert hij Emily te helpen met de moordzaak. De andere hoofdpersonen zijn de twee Amerikaanse special agents Damien Rouche (CIA), die zo nu en dan wat vaag doet. Wat zou er met hem aan de hand zijn? En Elliot Curtis (FBI), zij wil iedereen te vriend houden. Is zij van nature zo of zit daar iets achter? Ga het zelf lezen en je krijgt antwoord op deze en alle andere vragen.

Ragdoll wordt voor tv verfilmd, mijn verwachting is dat dat met dit deel niet anders zal zijn. Het is weer erg pakkend geschreven, maar zoals meestal is het eerste deel net wat boeiender. Toch kijk ik met lichte spanning al uit naar het door Daniel Cole aangekondigde derde deel. Voor mij is hij een begenadigd thrillerschrijver en als je van thrillers houd, mag je deze serie zeker niet overslaan.

Marionet en Ragdoll

Marionet van Daniel Cole (l.s. Luitingh-Sijthoff, februari 2018) nu overal verkrijgbaar voor € 19,99 – ISBN 9789024576005 (399 blz).

BewarenBewarenBewarenBewaren