Boekrecensie Lentevuur van Suzanne Vermeer mét Puzzelpost

De cover doet, net als de titel, zeer lente-achtig aan. Maar wat vooral mijn aandacht trok was de bijbehorende envelop die een extra zelf uit te zoeken mysterie belooft. Dan noem ik nog eens bijzonder boekbeleving.

Lentevuur Suzanne Vermeer

Julia van Galen is met haar nichtje en een vriendin een weekje op vakantie in het landhuis van haar grootmoeder Eva in Tsjechië. Eva Chorinsky is kort daarvoor op 93-jarige leeftijd overleden en het vervallen landhuis zal door de erfgenamen worden verkocht. Julia besluit daarom nog één keer terug te keren naar de plek waar ze tijdens haar jeugd zoveel vakanties heeft doorgebracht. Maar op de eerste de beste avond vindt er een ongeluk plaats dat verregaande gevolgen zal hebben. Een jonge Tsjechische vrouw wordt door Julia aangereden en raakt in coma. De vrouw blijkt een goede bekende van Julia’s oma te zijn. En ze was niet geheel toevallig juist op dat moment op die plek aanwezig… (Bron: AW Bruna Uitgevers)

Dit nieuwste boek van Suzanne Vermeer is weer een genot om te lezen. Het is dan misschien minder dik (174 pagina’s), maar net zo spannend en compleet als eerdere Vermeer thrillers. En nu we met dit Corona (COVID-19) virus allemaal thuis zitten en niet fysiek kunnen reizen, is het heerlijk om met dit boek even terug te zijn in landelijk Tsjechië en stedelijk Praag.

Naast het hoofdverhaal bevindt zich zijdelings nog een tweede verhaallijn dat zich in het verleden afspeelt. Deze heeft niets met het eerste verhaal te maken, behalve dat verschillende personages er in het verleden bij betrokken waren. Het is aan jou om dit extra geheim te ontrafelen aan de hand van de inhoud in de envelop. De envelop mag echter pas in de loop van het hoofdverhaal geopend worden als je het envelop-teken tegenkomt.

Puzzelpost

Het is zover. Eindelijk mag de envelop geopend worden…

Lentevuur envelop

Ik moet zeggen dat dit wel een extra dimensie aan het hoofdverhaal geeft. Een visuele beleving om zo te zeggen. De envelop bevat namelijk 4 verschillende documenten; een plattegrond, een brief, een oude foto en bladmuziek. En nee daar verklap ik verder niets mee, deze inhoud staat gewoon op pagina 55 in het boek.

Door de verschillende kleuren papier (zie onderstaande foto), doen deze documenten enigszins authentiek aan waardoor je net wat meer in het verhaal gezogen wordt. Ook omdat er nog een enkele keer naar een van de documenten verwezen wordt en het leuk is om deze er dan even bij te pakken en te bestuderen. En vanaf dat moment is alles verdacht of een aanwijzing en begon ik zelfs overal memoblaadjes als bladwijzers in het boek te plakken. De ware detective komt in mij naar boven (hahahaha). Maar om te ontdekken hoe het met die aangereden vrouw zit, heb je dit alles niet nodig.

Lentevuur inhoud envelop

Het wordt pas interessant als je het boek uit hebt en nog de exclusieve epiloog over het verleden wilt lezen. Hiervoor moet je eerst 3 vragen op de website van www.suzannevermeer.nl/lentevuur beantwoorden (en een e-mailadres opgeven) aan de hand van deze 4 documenten. Als de antwoorden correct zijn krijg je nog 19 digitale pagina’s die het mysterie uit het verleden openbaart.

En nee, zo heel moeilijk was het oplossen niet, maar wel erg leuk om te doen. Je voelt je toch even een detective. Wat mij betreft mogen ze dit soort puzzels vaker gaan toevoegen. Ik ben fan!

Lentevuur van Suzanne Vermeer (A.W. Bruna Uitgevers, februari 2020) nu overal verkrijgbaar voor  € 12,99 – ISBN 9789400511781 (175 blz).